9 Nisan 2008 Çarşamba

CEVAT İNCE ve PROF. DR. CEMALETTİN TAŞKIRAN - Rapor

KURTULUŞ SAVAŞI MÜZESİ

1- Kurtuluş Savaşı ve Cumhuriyet Müzelerinin ( Birinci ve İkinci Türkiye Büyük Millet Meclisi Binaları ) restorasyon ve onarım çalışmaları kapsamında, mevcut teşhir ve tanzim uygulamalarının yeniden projelendirilmesi amacı ile bir Danışma Kurulu oluşturulduğu;
a – Oluşturulan kurulun, anılan müzelerin yapıldıkları dönemin tarihine ışık tutacak şekilde geliştirilmesi ve görsel-işitsel teknik / teknolojilerin kullanılarak çağdaş tarih müzesi niteliğinin kazandırılması amacıyla çalışmalara başladığı,
b - Oluşturulan kurulun farklı zamanlarda yaptığı toplantılar ile bahse konu müzelerimizin tanıtım ve canlandırılmasına yönelik senaryoların hazırlanmasına ihtiyaç duyulduğu,
ihtiyaç duyulan senaryoların hazırlanması ile uygun anlatım tekniklerinin seçilmesine yön vermek ve katkıda bulunmak üzere anılan Danışma Kurulu’na, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’nün 21 Kasım 2007 tarihli yazısı ile davet edildim.

2 – Anılan davet üzerine Danışma Kurulu’nun Kasım ve Aralık aylarında gerçekleştirdiği toplantılara iştirak ettim. Kasım ayında düzenlenen toplantıda– Kurulun bu güne kadar yapmış olduğu çalışmalar öğrenilmiş olup bu çalışmaların;
a – Hali hazırda her iki müzede mevcut sergi konsepttinin isimlerinden de anlaşıldığı üzere Cumhuriyet Tarihimizde tanıklık ettikleri dönemleri içerdiği,
b - Her iki müze binasının hali hazırda tek ( zemin ) katının sergi alanı olarak kullanıldığı,
c – Her iki müzede klasik, obje merkezli (Cumhuriyet Müzesi genel kurul salonunda uygulanan balmumu canlandırma hariç) anlatım yönteminin kullanıldığı,
d – Kurtuluş Savaşı müzesinin bodrum katının da sergiye dahil edilmesinin planlandığı,
e – Çalışmanın her iki müzeyi kapsamasına rağmen Kurtuluş Savaşı Müze sergisinin 23 Nisan 2008 tarihinde tamamlanmasının hedeflendiği ve bu bağlamda,
l – Bodrum kat ve müze bahçesinin de sergiye dahil edilmesi tasarısına uygun olarak öncelik ile zemin kat sergi alanın değerlendirilmesi,
II – Zemin kat sergisinde yer alan obje-belge teşhiri düzeninin korunarak,
(1) - Perde, aydınlatma ve döşeme kaplamasına yönelik yenileme yapılması,
(2) - Mevcut bayrak vitrininin yenilenmesi,
(3) - Silah teşhiri oluşturulması,
III - Zemin kat cadde yönü ortadaki Kulis Odası ile her iki tarafındaki birbirine geçişli odaların yeniden değerlendirilerek bir veya iki odada sinevizyon tanıtım odası yapılması,
IV - Cumhuriyet’in ilanına kadar olan Kurtuluş Savaşı Döneminin Anıtkabir Müzesinde anlatılmış olması nedeniyle Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi Binasında,
(1) - “Savaşan Meclis” temasına yönelik “Cumhuriyet burada kuruldu” “Kurtuluş Savaşı buradan idare edildi” veya “Sevr Anlaşmasını geçersiz kılan Ulusal Kurtuluş Savaşı Kararı burada alındı” benzeri alt başlıklar belirlenerek küçük senaryolar oluşturulması,
(2) – Oluşturulacak senaryolara uygun belgeseller hazırlatılması,
(3) – İlk meclis çalışmalarına yönelik oluşturulacak kompozisyonuna uygun ( Meclis Salonunda yaratılacak işitsel efektlerle meclis yoklamasının canlandırılması ile eşzamanlı olarak adı geçen vekillere yönelik görüntülerin görsel olarak verilmesi ) canlandırmalar oluşturulması,
V - Cumhuriyet Caddesine yönelik konumlanmış balkonda çekilmiş tarihi fotoğraflardan yararlanarak, yoldan geçenlerin görerek müzenin cazibesini arttırılmasını amaçlayan 1/1 ölçekte canlandırmalara gidilmesi,
VI - Bu binada yaşanan “Meclisin açılışı”, “Savaşın Kazanılması” Tevhid-i Tedrisat” “Ankara’nın Başkent Oluşu”, “Cumhuriyet’in Kuruluşu” “Halifeliğin Kaldırılması” gibi kronolojik olayların yanı sıra aynı anda dünyada gerçekleşen önemli gelişmelere de değinilmesi,
VII - Bodrum katının da sergiye dahil edilmesi tasarısı bağlamında ziyaretçiye ilk bilgilendirme işitsel-görsel çağdaş canlandırma ve anlatım yöntemleri ile verilerek ziyaretçinin zemin katta göreceği özgün malzemeye hazırlaması düşüncesiyle bu katta yer alan;
(1) - Meclis Salonunun altına gelen ortası üç sütunlu mekan ile Fotoğrafhane olarak kullanılan mekanların İlk Tanıtım Odası / Sine-multi vizyon Odası olarak kullanılması,
(2) - Kulis odasının altına gelen mekânın da çocuklara yönelik etkinlikler için değerlendirilmesi planlanmış,
VIII – Mevcut ziyaretçi sirkülasyon-dolaşımının yeni düzenlemeye uygun olarak yeniden belirlenmesi ve bu bağlamda,
(1) – Ziyaretçinin önce bahçe giriş ekseni doğrultusunda - arka cephe boyunca, bilgi panoları eşliğinde sergiye yeni dahil edilecek bodrum kata yönlendirilmesi,
(2) – Bodrum kattan sonra ön cephe solunda yer alan kapıdan ziyaretçinin, zemin katta yer alan / yenilenen sergiye yönlendirilmesi,
karalarını içerdiği öğrenilmiştir.
3 – Kasım ayı toplantısında, bilgiler dâhilinde her iki müze mevcut sergisi gezilmiş olup bu gezi esnasında;
a – Hali hazırda müze bahçesine girişte bir Gişe / Danışma mekanını olduğu;
I – Giriş mekanında yalnızca girişi kontrol ve yönlendiren görevlilerin bulunduğu,
II – Yeterli bilgilendirme ve açıklama panosunun olmadığı,
b – Ziyaretçinin, mevcut sergiye uygun olarak belirlenen gezi güzergahı ( ön bahçe, ön cephe solunda yer alan kapı ile zemin kata giriş ve zemin kat koridorunda yer alan odaları ) güvenlik görevlileri nezaretinde yönlendirilerek gezdiği,
c – Gezi güzergahını belirleyen fiziki veya grafik yönlendirme işaretleri bulunmadığı,
d – Sergilemede, bazı odaların ilk kullanım işlevi bozulmadan özgün hali ile korunduğu;
I – Giriş mekanı karşısında yer alan Mescit’te, zemininde halı ve kilimler ile üç adet ahşap rahle sergilendiği,
II – Reis ve Riyaset Divanı Odalarının özgün tefrişine sadık kalınarak düzenlendiği,
III – Meclis toplantı salonun özgün tefrişine uygun olarak düzenlendiği ve Meclis Kürsüsüne serilmiş Türk Bayrağı üzerinde Kurtuluş Savaşımızın Büyük Lideri ve Cumhuriyetimizin Kurucusu Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK’ün büstünün sergilendiği,
e – Koridor sonunda yer alan sağdaki odanın idari büro olarak kullanıldığı,
f – İdari büro yanında yer alan odada, I. Dönem Mebuslarının dijital baskı ile çoğaltılmış fotoğraflarının sergilendiği,
g – Mebus resimlerinin sergilendiği odanın karşısında yer alan odada, müzeye intikal etmiş / müze envanterinde yer alan mebus eşyalarının vitrinlerde, vitrin içi etiketler ile sergilendiği,
h – Mebus eşyalarının sergi odası sağında yer alan balkonlu odada, silah sergisinin yer aldığı,
ı - Silah sergi odasından da geçişi olan, Meclis Toplantı Salonu orta büyük kapısının paralelinde açıklığa sahip ve özgün kullanımında da bir dönem Mebus sayısının artması ile Meclis Toplantı salonunun devamı olarak kullanıldığı öğrenilen odada, birbirleri ile anlatım bütünlüğü oluşturmayan (Haberleşme Cihazları, Halı, İstiklal Madalyası, Çatal-Bıçak Takımı, Türk bayrağı vb.) objelerin, etiket bilgileri ile sergilendiği,
i – Obje yoğunluklu odandan geçişi de olan sağdaki odada ise gezi esnasında Atatürk ‘e ait kıyafetlerden oluşan geçici bir sergi yapıldığı öğrenilmiş olup sürekli sergide ise dijital baskı yöntemi ile hazırlanmış oldukça yoğun bilgi içeren bir kronoloji panosunun bulunduğu,
j – Koridorda ise çeşitli ressamlara ait tabloların sergilendiği,
görülmüş / öğrenilmiştir.
4 – Cumhuriyet Müzesi gezisi esnasında başlamış olan restorasyon / onarım çalışmaları nedeni ile yalnızca Meclis Toplantı Salonunu gezme imkanı bulunmuş olup giriş mekanından sonra yer alan büyük giriş holünde 10 Kasım nedeni ile düzenlenmiş olan Atatürk fotoğraflarından oluşan bir geçici sergi görülmüştür.
5 – Kasım ayı toplantısında Cumhuriyet müzesi ile ilgili genel bir değerlendirilme yapılmış olup,
a – Cumhuriyet Müzesinin müze binası olarak kullanılan binada meclisin faaliyet gösterdiği dönemi anlatan düzenlemelerin yapılmasının planlandığı,
b - Yeni sergi mekan planlamasının hemen hemen tamamlandığı ve sergi dilinin tespiti ile,
I – Obje sergisi vitrin ve taşıyıcı tasarımları,
II – Grafik anlatım araçlarının tasarımları,
için gereli personel / zaman planlamasına ihtiyacı duyulduğu,
c – İlgili Daire Başkanlığının, üst katında sergi alanına “meclis çalışmaları süresince kullanımlarına yönelik orijinal işlevlerine uygun canlandırmalar ile” dahil edilmesi konusunda bir tasarısı olduğu ifade edilmiş ve müze personelince,
I – Üst katta yer alan mekan planlaması için müze / personel ihtiyaçları,
II – Canlandırmalar için bilgi / belge yetersizliği,
III – Bina üst katının ziyarete açılması durumunda ziyaretçi yoğunluğunu fiziksel olarak kaldırmayacağı endişesi,
dile getirilmiş,
d – Müze personelini ziyaretçi yoğunluğu ile ilgili binaya yönelik endişesi, teknik personelce değerlendirilerek,
I – Hali hazırda devam eden restorasyon ve onarım çalışmalarının uzmanlarca hazırlanan restorasyon projesine uygun olarak yürütüldüğü,
II – Hazırlatılan projelerin ilgili birimlerin teknik incelemesi ve ilgili Koruma Kurulu kararlarına uygun olarak yürütüldüğü,
III – Anılan projelerde binanın statik bir problemi olmadığı ve uygulamanın genel müdürlüğün ilgili birimlerince denetlendiği,
İfade edilerek ziyaretçi yoğunluğu ile ilgili kaygıların teknik olarak görülmediği ifade edilmiş,
Cumhuriyet müzesi ile ilgili çalışmaların, ikinci katın sergiye dahil edilmesi konusundaki tasarının netleşmesi ardından detaylandırılması fikri oluşmuştur.
6 – Cumhuriyet müzesi özelinde, envanterinde yer alan para ve pul koleksiyonunun sabit sergi içinde sunulmasının planlandığı belirtilmiştir.
7 – Her iki müze ziyaretçi istatistik bilgileri net olarak ifade edilmemiş olunmasına rağmen,
a – İlk öğretim öğrencileri ağırlıklı olmak üzere öğrenci ziyaretçi yoğunluğu,
b – Erişkin ziyaretçi profilinde de her yaş, eğitim ve meslek grubunun yer aldığı,
c – Milli bayram ve özel anma günlerinde ziyaretçi yoğunluğunun artığı,
ziyaretçi yoğunluğu nedeni ile ziyaretçi sirkülasyonun da problemler yaşandığı ifade edilmiştir.
8 – Daha önceki toplantılarda alınan karalara bağlı sergi öyküsünün henüz oluşturulmamış olunmasına rağmen sunu teknikleri üzerine çalışmalardan söz edilmiş,
a – Serginin;
I - “Md.2 - e - IV -(3)” te belirlenen başlıkların,
II - Kurtuluş Savaşı cephe mücadelelerinin,
III - Mustafa Kemal Atatürk’ün cepheye yönelik verdiği taktik ve hedef belirten Türk ve Dünya Harp tarihi literatürüne geçmiş:
“- Hattı müdafaa yoktur sattı müdafaa vardır, O satıh bütün vatandır !”
“ Ordular ilk hedefiniz Akdeniz’dir. İleri! “ emirlerini,
içeren,
kısa metrajlı belgesel tekniğinde hazırlanacak filimler ile desteklenmesi teklif edilmiş,
b – Kurtuluş müzesi bodrum katında cephe ve cephe gerisi mücadelenin,
TRT’nin Kurtuluş Savaşını anlatan filimler de kullandığı ve şu anda müzeye intikal etmiş dekor, harp araç gereç ve üniformaların da kullanılarak canlandırılmaların yapılması ifade edilmiş,
c – Müze müdür yardımcısı tarafından, sergi gezi güzergah başlangıç mekanı olarak bodrum kat girişi kabul edilerek,
I – Girişte yer alan küçük alanda Müze / gezi planını içeren bir bilgi panosu,
……( Semra hanımın önerileri )….
önerilmiştir.
9 – Toplantı, mevcut önerileri destekleyecek belge / bilgilerin toplanması ile kurula yeni katılan bizlerin de mevcut çalışmalar doğrultusunda gerekli hazırlık / araştırmalarımızı tamamlamamız dileği tamamlanmıştır.
10 – Aralık ayında yapılan ikinci toplantıda öncelik ile bir önceki toplantıda ele alınan ve sergi sürecini birinci aşmasını “Kavramsal süreci” genişleterek sonuçlandıracak “Sergi Mesajı” na yönelik öneriler ele alınmış;
a – Her iki müze sergisinin, meclis olarak kullanıldıkları süreci;
I - Meclisi oluşturan (milletvekillerinin) ve yön verenlerin ( Cumhur Başkanları, Meclis Başkanları, Başbakan ve bakanların ) tanıtılmaları,
II – Cumhuriyet Tarihi – Devrim kararlarının kronolojik olarak
verilmesi,
III – Kurtuluş savaşı müzesinde “Kurtuluş Savaşı”nın ( askeri boyutu ve zaferlerinin özel ihtisas müzesi olarak kurulmuş ve faaliyetlerini başarı ile devam ettiren askeri müzelerde anlatılmış olması, bu anlatımlara ilave bölgesel müze ve Tarihi milli park alanlarını da bu benzer anlatımların gerçekleştirilmesi özellik ile aynı kente bulunan Anıtkabir Müzesi’nde de anlatılması nedeni ile ) siyasi yönetimi ve meclisi çatısı altında temsilcileri ile bir bütün olarak cephe gerisinde yer alan kadın, yaşlı, çocuk; top yekun Türk Milleti’nde oluşan Kuvayi Milliye ruhunun getirdiği başarı ve kahramanlıkların anlatılması,
ana başlıklarını kapsayacak şekilde kurgulanması,
b – Özellikle Birinci Meclis binasında, her türlü direnç ve yokluğa karşı verilen mücadele ile büyük birlik ruhunun işlenmesi,
c – Mustafa Kemal Atatürk ‘ün liderlik vasıflarının ön plana çıkarılarak, Anadolu coğrafyasını kendine vatan yapmış Türk Halkı’nın bağımsızlık ve özgürlük tutkusunun vurgulanması,
d – Cumhuriyetin kuruluşu ile cumhuriyetin şeklini tamamlayan ilkelerin vurgulanması
e – İlkelerin pratiğe geçiş sürecini oluşturan ekonomik ve kültürel çalışmaların vurgulanması,
başlıklarında değerlendirilmesi öngörülmüştür.
11 – Birinci toplantıda belirtilen uygulama sürecine uygun olarak öncelikle Birinci Meclis binasına yönelik mekansal kurgu üzerine oluşan öneriler sunulmuş olup bu bağlamda;
a – Prof. Dr. Cemalettin Taşkıran tarafından sunulan ALTINYOL ve Türk Kadınını temsilen Şerife Bacı ile MEBUS YAŞAMI canlandırma önerisi:
I – İstiklal ve başarı için o yıllarda ve o şartlarda altın değerinde olan mermi, tüfek, bomba vs gibi cephanelerin İnebolu, Kastamonu, Çankırı yoluyla önce Ankara’ya ve TBMM’nin yönlendirmesi ile cephelere ulaştırılmasına o dönemde “İstiklal yolu” veya “Altın Yol” denilmekteydi. ALTIN YOL diye isimlendirebileceğimiz şu manzaranın, ses efektlerinin de yardımıyla, panorama veya tablo olarak görüntülenmesi : Kış ortamında birbirini takip eden kağnılar (3-4 kağnı), kağnılara cephane yükleyen insanlar ( yaşlılar, çocuklar, kadınlar..), cephane yüklü kağnılar kırsalda yokuşta kayboluyorlar. Kağnılardan birinde Şerife Bacı’nın çocuğu ve çocuğunun üzerine kapanmış ve donmuş halde kendisi var. Türk Kadınının Kurtuluş savaşındaki en bilinen kahramanlık öykülerinden olan “Şerife Bacının, çocuğu ile çocuğu kadar kıymetli saydığı cephanelerin üstünü kıyafetleri ile örterek yağış ve soğuktan koruyarak kağnısını hedefe ulaştırması ve kağnısı üzerinde donarak şehit oluşunun” öyküsü, kış panoraması içinde imitasyon malzeme ve manken kullanımı ile oluşturulacak canlandırma ile alt kat üç sütunlu salonda canlandırılması. Burada vurgulanacak olan Türk insanının, özellikle de Türk kadınının vatanını korumak için katlandığı zorluklar ve hayatını ortaya koyarak yaptığı fedakarlıktır. Bu bağlamda gezilecek alanın uygun bir yerine de Atatürk’ün Türk kadınının bu fedakarlığını anlatan şu sözleri verilebilir :

“ Türk Kadını,
Dünyada hiç kimse, ben vatanımı kurtarmak için Türk kadınından daha çok çalıştım ve daha çok fedakarlık yaptım diyemez.”


II – Bodrum katı ön cephesinde hali hazır bayrak ve halının sergilendiği odanın altında kalan odada, Kurtuluş savaşı yıllarında TBMM’ye katılan ve bu binada kurtuluş savaşını yöneten idealist insanların hangi şartlarda yaşadıklarını gösterebilecek bir şekilde düzenlenebilir. Birinci Meclisin açılması ile hiçbir sosyal mekân imkanı olmaksızın Ankara’ya gelen ve uzun süre meclisin çeşitli bölümleri ile bahçesinde uygun buldukları yerlerde her türlü konfordan uzak iç içe konaklayan mebusların kısıtlı imkanlar ile verdileri mücadelenin, imitasyon malzeme ve mankenler ile canlandırılması:

Oda 2 bölüme ayrılmış.
Bir bölümde birkaç milletvekilinin yere serili yer yatakları düzgün ve katlanmış olarak duruyor. Bazı yatakların yanında milletvekillerinden bazıları var. Bir yanda bir gaz ocağı (?) veya yemek pişirmek için bir ateş. Birkaç milletvekili ateşin üzerindeki tencere ile meşguller. Kendi yemeklerini yapıyorlar.
Diğer bölüm küçük masalarla (?) adeta bir yemekhane olarak ayrılmış. Bazı milletvekilleri o masalarda mütevazi yemeklerini yemekteler…

Bilindiği gibi, bu bölüm zaman zaman milletvekillerinin yemekhanesi olarak kullanılmış. Ayrıca, Anakara’ya gelen milletvekilleri otel olmadığı için öğretmen okulu binasında, dergâhlarda, bu binanın alt katında ve ilk zamanlar bu binanın bahçesinde bile yatmak zorunda kalmışlardır. Bir devleti kuran seçilmiş insanların fedakârlıklarını ve bu fedakârlığı yapabilecek üstün kişilik özelliklerini burada vurgulamak mümkün olacaktır.

III – Hali hazırda birinci katta yer alan silahlarında bodrum katta sergilenmesi,
önerilmiş,
b – Aynı kapsamda tarafımdan Müze-bilimin önerdiği çağdaş müzecilik kriterlerine uygun olarak sergisinin tamamı ele alınarak müze girişinden itibaren,
I – Müze bahçesine girişte yer alan mekanın danışma /gişe olarak değerlendirilerek cephesinde Müze giriş ve ziyareti ile ilgili bilgilendirme panolarının hazırlanması,
II – Müze girişinden itibaren gezi güzergahı olarak Arka Bahçe-Bodrum Kat – Zemin Kat ön cephe sol kapı giriş –ön cephe sağ kapının çıkış olarak kullanılması,
III – Giriş ile bina arka cephe köşesi arasında kalan alanın mevcut yerleşim nedeni ile zorunlu Giriş / Çıkış noktası olması nedeni ile açık hava için önerilecek olan sergi elemanlarının bu hattan ilerden , arka bahçe peyzajı ile birlikte tasarlanarak kapı önünde yoğunluğun azaltılması,
IV – Sergi başlangıç noktası olarak belirlenen alanda mimar - grafiker gibi ihtisas sahası uzmanlar ile birlikte oluşturulacak bilgilendirme panosu / kioksu gibi anlatım araçları ile Müze binası hakkında bilgilerin ( Mimari özellikleri -Tarihçesi ) sunulması
V – Önerilen gezi güzergahı ile ilgili ayrıntı bilgi ve müze planını içeren bir ana bilgi panosu hazırlanması ve bu güzergahın fiziki ve grafik işaretleme ile tüm sergi alanında devamının tasarlanması,
VI – Oluşacak müze sergi öyküsüne bağlı olarak Kurtuluş Savaşının tüm sürecinin ( başlangıç, mücadele ve sonuçları) kronolojik olarak anlatılması,
VII – Kronolojik anlatımında Osmanlının I. Dünya Savaşına Katılması , Mustafa Kemal Atatürk ile Kuvayi Milli ruhunun doğduğu Çanakkale Savaşları ve zaferi, Mondros ateşkes anlaşması ve ordunun terhisi, işgal dönemi, Mustafa Kemal’in İstanbul’a gelişi ve İstanbul’dan Samsun’a geçerek Milli Mücadeleyi başlatması, işgallere karşı bölgesel ve kişisel direniş sembolü olmuş olaylardan örnekler, kongreler ve kongreler sürecinde yaşanan maddi ve siyasi sıkıntılar, Ankara’nın mücadele merkezi olarak seçilmesi ve Ankara’da meclisin toplanması gibi Ankara dışında meclis kurulana kadar geçen sürecin Müze arka bahçesinde anlatılması,
VIII – Binanın bodrum katında, rölövesinde;
(1) – Canlandırma mekanı olarak planlanan alanda,
(a) - Meclis’in Ankara’da açılması ile Ankara ya gelen ve her türlü sosyal konfordan uzak olarak yaşamlarını idame ettiren mebusların yaşantısından bir kesitin,
(b) - Eşini ve oğlu büyük bir metanetle cepheye gönderen Türk kadının, cephede savaşan Mehmetçiğin geri hizmetlerdeki işlerini her türlü fedakarlık ve öz veri ile yerine getirmesi ( Sn. Taşkıra’nın önerisi “Şerife Bacı” öyküsüne ilave olarak bir ananın çocuğunu cepheye yollama anı ),
(c) - Tekalif-i Milliye (milli Yükümlülük) kanununa halkın tüm varlığı ile katılışından kesit(ler),
(d) - Cepheden bir anın,
imitasyon malzeme ve manken (TRT’den intikal eden malzemelerin) kullanılarak canlandırılması ve canlandırmanın ses ve ışık efektleri ile desteklenmesi,
(2) - Çocuk eğitim odası olarak planlanan odada zemin katta sergilene silahların müze envanterinde yer alan silahlar ile takviye edilerek Savaştan kesitlerin yer aldığı fotoğraf veya yağlı boya tablolar ile desteklenerek sergilenmesi,
(3) - Fotoğraf hane olarak işaretlenen odanın Çocuk eğitim / çocuklar ile müzecilik atölyesi olarak tefrişi,
(4) - Sinevizyon odası olarak planlana odanın aynı işleve uygun olarak tefrişi ve bu odada mekan içinde canlandırma ve bilgi panosu gibi grafik anlatım araçları ile ifadelendirilemeyen başlıkların belgesel tekniğinde hazırlanacak kısa metrajlı film / filimler ile sunulması,
ile meclis çalışmalarının yurt sathına yansımalarının anlatılması,
IX – Binanın hali hazırda sergi alanı olarak kullanılan zemin katında gezi sirkülasyonunun ön cephede yer alan soldaki kapıdan başlatılarak, rölövede;
(1) – İdare olarak işaretlene odanın mevcut işlevini sürdürmesi,
(2) – Mebus Listesinin yer aldığı odadaki dijital baskı mebus fotoğrafları yeni belirlenecek grafik dili ile yeniden basılarak halihazırda Mebus Eşyaları ve Silah serginsin yer aldığı odalarda, Mebus Eşyaları ile birlikte sergilenmesi,
( 3) – Meclis toplantı salonunu mevcut tefrişatının gerekli bakımlarının yapılarak korunması ve Kürsüde yer alan Mustafa Kemal Büstünün kaldırılarak yerine kürsüde Oturan veya Hitap eden Mustafa Kemal canlandırmasının Manken ile yapılması,
(4) – Meclis toplantı salonu karşısında yer alan (Bayrak, halı, İstiklala madalyası ve diğerleri sergilendiği) odada,
(a) Sergilenen objelerden bayrak ve halı dışındakilerin kaldırılarak toplantı salonunda yer alan sıralardan yerleştirilmesi ile odanın toplantı salonuna ilave edilmesi,
(b) Hazırlanacak ses, ışık ve film destekli Meclis yoklama ve çalışma sahnesi canlandırmasının teknik donanımının kurulması,
( c) Ziyaretçinin bu odada hazırlanan sıralara oturarak meclis toplantısı anını yaşaması,
(d) Hazırlanacak senaryonun Meclis yoklaması kesitinde cephede yer alan Mebus isimlerini içermesi, Cepheden gelen zafer haberlerinin belgesel tekniği ile perdeye yansıması, Kurtuluş savaşının kazanılması ile Cumhuriyetin kabulü, İstiklal marşı sözlerinin kabulü ile sözlerin kürsüden okunuşu , aynı anda sergide bırakılan bayrağın aydınlatılması ve ardından Türk kadınının savaşsın kazanılmasındaki gayret ve başarısının, güzeli yaratmadaki ince ruhu da ifade edilerek halının aydınlatılarak senaryonun tamamlanması,
(e) Çıkışta ziyaretçilere Sanal toplantıya katılış belgesi tanzim edilerek bu anın bir anı olarak ziyaretçinin sürekli hatırlamasının sağlanması,
(f) Kronoloji odasında da İstiklal madalyalarının, bilgi panoları ile kurdele renkleri ve ön ve arkasında yer alan figürlerin tanıtımı ile istiklal madalyasın ait meclisin çıkardığı kanunların anlatılması, Bu meclis çatısı altında gerçekleşen “Cumhuriyetin ilanı”, “Halifeliğin kaldırılması”, “Tevhid-i Tedrisat (Eğitimin Birleştirilmesi)” gibi önemli devrimlerin anlatılması,
(g) Riyaset Divanı, Reis Odası ve Mescit’in mevcut tefrişinin korunması,
(h) Boşalan Meclis listesini yer aldığı odada, “Mecliste Bu Ay” başlığı ile aylık periyotlarda değişen ve içinde bulunulan ayda meclisin bu binada aldığı önemli kararları anlatılması,
önerilmiştir.
12 – Sunulan öneriler tartışılmış ve anlatım teknikleri üzerine öneriler irdelenmiş olup tespit edilecek sergi diline uygun grafik, iç mimar, mimar ve diğer sanat dallarından oluşacak teknik bir ekiple uygulamaya yönelik çözümlerin üretilmesinin gerektiği değerlendirmesi yapılmıştır.
13 – Cumhuriyet müzesi ikinci katının da sergi alanına dahil edilmesi konusunda birinci toplantıda gündeme gelen tasarının uygulamaya dahil edilmesi kararına dönüştüğü bildirilmiştir.
14- Anılan çalışma kapsamında ikinci kat sergisinde objesiz, mekan canlandırmalı bir sergi planlanmasının “yöneticilerin” beklentisi olduğu dile getirilmiştir.
15 – Anılan yöntem için mekan teşhiri ve işlevlerine yönelik yeterli belge olmadığı ve meclis faaliyetlerinin 2. Meclis binasında oldukça uzun bir süreci içermesi nedeni ile bina içinde mekan kurgularında hangi dönemin anlatılması gibi ikinci bir sorunu beraberinde getirdiği değerlendirmesi yapılmıştır.
16 – Anılan dönem ile ilgili çalışma yöntemleri ve mekansal faaliyetlere ait belge toplanması için arşiv çalışması da dahil araştırma yapmış/yapacak tarih uzmanı araştırılarak ilişkiye geçilmesi planlanmıştır.
17 – Ocak ayında yapılacak toplantı tarihinin mümkün olduğunca erken tarihe planlanarak , özellikle Kurtuluş savaşı müzesi için yapılacak çalışmaların bir takvime bağlanarak planlamasının uygun olacağı değerlendirilmiştir.
18 – Ocak ayında yapılacak toplantıda kurulun yönlendirmesinde, kurul içinde yer alan uzmanlar ile kurul dışından ihtiyaç duyulacak uzmanlarında katılımı ile uygulamaya yönelik çalışma ekiplerinin oluşturulması ve öncelikle kurtuluş savaşı Müzesinin hizmete açılış tarihi olarak ön görülen 23 Nisan 2008 tarihine uygun gerçekçi bir planlamanın yapılmasının uygun olacağı değerlendirilmekte olup öncelikle,
I – Toplantılarda ortaya çıkan önerilere uygun olarak Kurtuluş müzesi için sinopsis (kısa bir sergi öyküsü, kurgusu) hazırlanması,
II – Sergiye alınacak özgün malzemelerin belirlenmesi,
III – Serginin fiziksel tasarımının yapılması,
IV - Sergide kullanılacak bilgilendirme panoları – canlandırmalar için metin / senaryoların yazılması,
gerekmektedir.
19 – Bu kapsamda Kurtuluş Savaşı Müzesi için ihtiyaç duyulan sinopsis önerisi ektedir.
20 – Toplantıda görev bölümü ve sorumluluk alanları tespit edilmesi ile çalışma ekiplerinin oluşturulmasının yaralı olacağı değerlendirilmekte olup,
I – Sergi öyküsüne uygun Tarihi bilgi ve belgeleri toplamak üzere Tarih araştırma ekibi,
II - Bilgi panoları metin yazımı için ( sergi öyküsüne uygun planlanan bilgi pano içeriklerinin müzecilik standartlarına uygun yazımı için Türk Dili uzmanında yer aldığı) metin yazım ekibi,
III – Belgesel filim/filimler için senaryo yazım ekibi
IV- Sinopsise uygun sergi dilinin tespiti ve grafik dili ile her türlü görsel üretimi tasarlayacak Grafiker, İçmimar, Mimar, Aydınlatma uzmanı, Peyzaj Mimarı, Ressam ve müze uzmanından oluşan fiziksel tasarım ekibi,
VI – Sergiye alınacak özgün objelerin seçim ve sergi bakımlarını yapacak Müze uzmanı, Konservatör, İç mimardan oluşan obje teşhir ekibi,
öncelik ile oluşturulması gerekli ekiplerdir.


I.TBMM Binası, Kurtuluş Savaşı Müzesi
Genel Değerlendirmesi

Müzemiz, müzeloji literatüründe yer alan müzelerin sınıflandırılması kapsamındaki çalışmalarda, “her ulusun kendi tarihine ait eserleri bir müze içinde toplayarak bir iftihar maksadı ile halka göstermesi” amacı ile kurulan Ulusal Müzeler Kategorisinde değerlendirilmektedir.
Ulusal müzelerin sergi kurguları ve dillide doğal olarak Genel Müzeler kategorisinde değerlendirilen; Arkeoloji, Etnografya, Bilim- Teknoloji, Sanat müzelerinden farklı olarak oluşmaktadır. “Genel Müzeler”, bilimsel veriler doğrultusunda, obje merkezli, objektif bir dille ziyaretçilerine ulaşırken; “Ulusal Müzeler” bilimsel verilerden hareket ile kendi ulusal kimliğini bir övünç kaynağı olarak ön plana çıkaran sübjektif bir dille halkına ulaşmayı amaçlayan müzelerdir. Bu bağlamda Ulusal Müzelerin sergisinde yer alan objeler kendi fiziksel ve sanatsal değer / özellikleri yerine verilmek istenen mesajın aracı olarak değerlendirilmekte, tarih, siyaset ve kahramanlık öykülerine geçisin birer aracı olarak kullanılmaktadır.
Özellikle müzemizde yer alan özgün yazılı belgeler dışında yer alan tüm objeler bu nitelikte değerlendirile bilinecek objelerdir. Ayrıca müzemizde anlatılacak tarih, siyaset ve kahramanlık gibi soyut kavramların ifadelendirmesini görsel olarak destekleyecek fotoğraf / film çekimi gibi ifadelenen dönemi görsel olarak destekleyecek özgün malzemenin, anlatılan dönemin teknik imkansızlıkları nedeni ile oldukça sınırlı olması, bu sınıf müzeler için dünyaca kullanılan canlandırma yöntemini bizim için daha kapsamlı olarak kullanılmasını kaçınılmaz kılmaktadır.
Bu anlatımın yapı boyutunda (Ulusal mimarlık dönemi öncülerinden) da benzer anlatıma ihtiyaç duyulan bir mekanda tasarlanması, sergide iletilecek mesajı kuvvetlendirecek avantaj olmasına rağmen fiziksel mekan hazırlığı yönünden dezavantajlar oluşturacağı da kesindir. Dezavantaj olarak görülen tespitleri; yapını özgün mimari dokusunun kapanmaması, binanın ev sahipliği yaptığı farklı dönemlere ait öyküsünün sunulması, 1. Meclis binası olarak kullanıldığı döneme ait iç mekan özgün işlevsel plan şeması ve mefruşatının günümüze sınırlı bilgiler ile ulaşması olarak sıralarsak, yeni sergide gözden kaçırılmaması gereken, serginin başarı ile tamamlanmasına etki edecek nüanslar olarak fiziksel tasarımın her aşamasında hatırlanmalıdır.
Yine binanın özgün plan semasında iç kurgunun ilk tasarımda meclis binası olarak dahi tasarlanmamasından gelen işlevsel bölümlemelerin sınırlı sayıda insanın etkinlik göstere bileceği ölçülerde yapılmış olması da serginin fiziksel tasarımında sayısal yoğunluk içeren ziyaretçi gruplarının gezisi için ek sıkıntılar oluşturacağı, mevcut sergi içinde de izlene bilinen bir sorundur. Bu sorun, mevcut yapının müze olarak kullanıldığı sürece varlığını devam ettirecek bir sorun olup dünyada da aynı büyüklükte müzelerin varlığı değerlendirildiğinde onların izlediği ( gruplar için randevu sistemi ve müze rehberi eşliğinde gezi ) yöntemler ile bu sorun asgari seviyeye indirileceği değerlendirilmektedir.
Ayrıca mevcut sergi düzeni ile grup ziyaretçileri değerlendirildiğinde grupların; turizm işletmecilerinin tur organizasyonunun 40 – 50 kişilik otobüs taşımacılığına uygun gruplardan oluştuğu yada aynı sayıya uygun sınıf mevcutlu öğrenci gruplarının oluşturduğu görülmekte ve bu grupların beraber hareket ederek gruptan kopmama arzusu içinde olduğu görülmektedir. Bu isteğe bağlı toplu hareket etme arzusu ile geziyi gerçekleştiren grupların genel olarak günlük gezi planından birden çok aktivitenin de palanlaşmış olması grupları sabırsız kılmakta ve bir ana önce ziyareti tamamlama güdüsü ortaya çıkmaktadır.
Mevcut sergi sistemi yalnızca birinci katı kapsaması ve birinci katında ziyaretçi sirkülasyon kapasitesinin on - on beş dakika ara ile mekana grup alındığı tezi ile yaklaşık 50 kişilik iki grubu kaldıracak durumda olması dışarıda açık alanda herhangi bir aktivite sunulmadan bekleyen grupların yoğunlaşmasına ve ziyaretin başında sıkıntı yaşayan ve memnuniyetsizliği tetikleyen psikoloji ile ziyarete başlanmasına ve müzelerin hoşça zaman geçirilerek eğitimin yapıldığı kurumlar tanımının dışına çıkılmasına neden olmaktadır.
Yeni tasarlanan sergide, ziyaretçileri girişten itibaren bilgilendiren ve sergi güzergahı hakkında donanımlı olarak sergiye yönlendiren bir anlatım hedeflenmekte, müze arka bahçesinin , bodrum katın ve mevcut sergi alanı ile daha geniş bir alanda serginin yayılması ile ziyaretçinin tüm müze alanlarını etkin kullanması hedeflenmektedir.
Buna rağmen düğüm noktası oluşa bileceği değerlendirilen alanlarda da ziyaretçinin hoşça zaman geçire bileceği sergi dili bütünlüğünde aktiviteler planlanarak izleyen ve dinleyen ziyaretçi profili yerine sergi anlatımının bir parçası olan aktif, katılımcı ziyaretçinin oluşması hedeflenmektedir. Böylece aynı anda yaklaşık beş gurubun sergiyi gezebilmesi hedeflenmekte randevu ve rehber eşliğinde yapılacak ziyaretler ile de sistemin daha planlı işleyeceği değerlendirilmektedir.
Bu bağlamda kurtuluş savaşı müzesinde, Kurtuluş Savaşının başlangıç, mücadele ve sonuç süreci, Mustafa Kemal Atatürk’ün üstün vasıflar ile donanmış liderliği, Türk milletinin uzun yıllar Türk adı dahil unutturulmuş vasıflarının tekrar Kuvayi Milliye ruhunda kendini bularak tüm yokluk ve baskılara karşı küllenen yurt sevgisi ve bağımsız yaşama arzusunun ateşlenmesi ile yazılan, Kurtuluş Savaşı “ Bir Millet’in Yeniden Doğuş Destanı” olarak anlatılmalı. Bu mücadele sonucu kurulan ve Atatürk devrimleri ile taçlanan Cumhuriyet’in tarihteki yerini sonsuza kadar aldığı ve Türk milleti tarafından aynı ruhla yaşatılacağı vurgulanmalıdır.
Müze bahçesine girişte yer alan mekanın danışma /gişe olarak değerlendirilerek cephesine Müze giriş ve ziyareti ile ilgili bilgilendirme panolarının konularak müze ziyaretçisinin uyması gereken kuralların burada belirtilerek ziyaret süresince oluşa bilecek aksaklıklar girişteki bilgilendirme ile en aza indirilmelidir. Giriş ile ana bina arka cephe köşesi arasında kalan alanın mevcut yerleşim nedeni ile zorunlu Giriş / Çıkış noktası olması, müze serginin açık hava bölümünün bu hattan ilerde, arka bahçe peyzajı ile birlikte tasarlanarak kapı önünde yoğunluk azaltılmalıdır. Müze binası, sergi mekanı olmasından öte sergi mesajının ifadelendirilmesindeki temel araç olarak değerlendirilmeli ve Mimari özellikleri ile işlev değişikliklerini içeren “Tarihçesi” mimari üslubu ortaya çıkış nedenleri vurgulanarak verilmelidir. Meclis binası olarak kullanıldığı dönem ve ardından aldığı işlevler sergi ruhu ile bütünleştirilerek ifadelendirilmelidir.


Kısa sergi öyküsü (Sinopsis)

Ana sergi Müze Arka bahçede başlamalı ve Osmanlı imparatorluğunu 1. Dünya savaşına girişinden, meclisin açılışın kadar geçen süreçte yaşana olaylar kronolojik bir anlatım ile;
“Osmanlı İmparatorluğunun I. Dünya Savaşına Katılması ”, Maceraperest bir grup yöneticinin basiretsiz bir takım kararlar ile Almaların yanında savaşa girişi ( 29 Ekim 1914’te ) Alman Amiral komutasında Osmanlı Donanması’nın Karadeniz’de Rus Limanlarını Bombalaması olayı Cemal Paşanın Emri ile birlikte fotoğraf ve grafik anlatımlar ile desteklenerek anlatılması ve bu dönemde Mustafa Kemal’in ( Almanların bu savaşın mağlubu olacağı) değerlendirmesi bu başlık altında işlenmeli.
“ Mustafa Kemal Atatürk ile Kuvayi Milli ruhunun doğduğu Çanakkale Savaşları ve zaferi” Osmanlı imparatorluğunu 1. Dünya savaşında savaştığı cepheler belirtilerek Çanakkale cephesinin ön plana çıkarılması ile Mustafa Kemal’in “Ben size taarruzu değil ölmeyi emrediyorum!” emri ile Mustafa Kemalin genç bir yarbay olarak tarih sahnesinde yerini alması ve Türk halkı ile tüm dünya uluslarının Mustafa Kemalin bir lider olarak doğduğu yer olarak kabul ettiği Anafartalar ve Conk bayı savaşlarından kesitlerin yer aldı fotoğraflar ile anlatım desteklenmeli.
“Mondros ateşkes anlaşması ve ordunun terhisi” Almanların batı cephesinde yenilmesi ile Osmanlı imparatorluğunu yenik ilan edilmesi ile Mondros ateş kes anlaşmasının imzalanması ve anlaşma metnin bir panoda verilerek ülkenin içine düşürüldüğü durum vurgulanacaktır. Ordunun terhis edilerek oluşacak bir karşı mücadelenin engellenmesi ve başta İngiltere olmak üzere mütarekede şartlarını öne sürülerek yurdun çeşitli bahaneler ile işgali vurgulanacak, Mustafa Kemal’in İstanbul’a gelişi ile Dolmabahçe sarayı önünde demirli İtilaf Donaması’nın boğazdaki kaderini “Geldikleri gibi giderler” sözü ile o gün tayin edişi ( İtilaf Donanması’nın İstanbul önlerinde demirli fotoğrafının kullanıldığı grafik anlatımlar ile desteklenerek) anlatılmalı.
“ İşgalin çeşitli bahaneler ile başlaması ve Milli Cemiyetlerin kurulması, Mustafa Kemal’in İstanbul’daki çalışmaları” İstanbul’da işgale karşı tutunulması gereken tavır ve örgütlenme için yaptığı çalışmalar ve İngilizlerin Batı Karadeniz havalesinde Pontus çetelerine karşı direnişi kırılmak için anılan bölgedeki direnişin çetecilik olarak yorumlanarak bastırılması talebi vurgulanarak, Mustafa Kemal’in Samsun’a geçisi, görev talimatı ile birlikte ( Bandırma vapurunun maketi /Hologramı kullanılarak desteklenecek anlatım geminin özellikleri ve beraberindeki heyetin isim ve resimleri ile zenginleştirilerek ) anlatılmalı.
“Samsunda Milli Mücadelenin başlaması, işgallere karşı bölgesel ve kişisel direniş sembolü olmuş olaylardan örnekler ile anlatılması”,
İstanbul da Halide Edib’in konuştuğu büyük miting, yunanlıların İzmir’e çıkışında ilk kurşunu atan gazeteci Hasan Tahsin’in fotoğraf rölyef ve küçük maketler ile canlandırılarak anlatım desteklenmeli.
“Kongreler ve kongreler sürecinde yaşanan maddi ve siyasi sıkıntılar”,
Erzurum ve Sivas kongre kararları Mustafa Kemal üzerinde oluşturulmaya çalışılan siyasi baskı ve Resmi görevden istifa ederek güçüne inandığı sıradan bir Türk vatandaşı olarak mücadeleye devamı, içinde bulunulan maddi sıkıntının büyüklüğü ile alınan kararların tam metinleri bilgi panolarında orijinal metinleri ile kullanılacak sonuçları kısa cümleler ile vurgulanmalı. ( Erzurum’dan Sivas’a geçişte yolluk için ihtiyaç duyulan1.000 liradan ibaret yolluğun temininde yaşanan güçlük, Müdafaayı Hukuk cemiyetinin kasasında 80 lira ve 900 liralık bir emekli subayın verdiği para ile gerçekleşmesi ifade edilerek döneme ait buluna bilinen fotoğraflar ile anlatım desteklenmeli.

“Ankara’nın mücadele merkezi olarak seçilmesi ve Ankara’ya intikal”,
İstanbul’daki gelişmeler yeni seçimle İstanbul hükümetinin değişimi yeni kurulan hükümetin İstanbul dışında Anadolu’da toplanma gerekliliğine rağmen İstanbul da toplanması ve Anadolu hareketini desteklemesi ile İstanbul hükümetinin İngilizler tarafından basılarak Anadolu ile ilişkisi olan milletvekillerinin tutuklanarak Malta’ya sürülüşü ve İstanbul’un resmen işgal edilmesi, Mustafa Kemal’in ön görüleri doğrultusunda vurgulanarak ( Fotoğraf ve grafik canlandırmalar ile desteklenerek) anlatılmalı.
“Ankara’da meclisin toplanması”,
İstanbul meclisini işgali ardından yeniden seçimlerin yapılarak Ankara da 23 Nisan 1920’de meclisin toplanması ve Mustafa Kemal’in ilk gün konuşmasının önerge olarak verilişi ve 24 Nisan 1920 de meclis başkanı seçilişi Fotoğraf ve grafik anlatımlar ile desteklenerek anlatılmalı
“Serv anlaşması”,
Serv’in maddeleri ve imzalanmasına kadar geçen süreç ve İstanbul hükümetinin bu anlaşmayı imzalaması ve Ankara hükümetini bu anlaşmayı reddi. Fotoğraf ve grafik anlatımlar ile desteklenerek ziyaretçiye açık alanda anlatılması ile Bina içinde meclis çatısı altında özgün ortamda mücadelenin devamı anlatılmalıdır.
Binanın bodrum katında
Canlandırma mekanı olarak planlanan alanda,
Meclis’in Ankara’da açılması ile Ankara ya gelen ve her türlü sosyal konfordan uzak olarak yaşamlarını idame ettiren mebusların yaşantısından bir kesit ( bir oda içinde yer alan birkaç yatak küçük bir odun sobası bir leğen, ipe asılmış çamaşırlar, soba üstünde küçük bir tencere dekoru içinde Çamaşırlarını yıkayan, yemek yapan mum ışığında çalışan mebuslar ),
Eşini ve oğlu büyük bir metanetle cepheye gönderen Türk kadını, ( yıkık dökük bir köy evi kapısında uzaktan gelen davul sesi ile seferberlik çağrısı, on sekizinde bir delikanlının elinde eski bir filinta ile yaşlı annesinin ile vedalaşma sahnesi, annenin” Oğul evimin son direği gözümün bebeği oğul! Babanı yiğit bedeni, Balkan harbin de, bu ı düşman çizmesi kirletmesin deyi düştü toprağa yetmedi. ,Çanakkale’de amcan Hasan’ı, kardaşın Hüseyin’i şehit verdik. Mavi bakışlı sarı saçları güneş misali parlak bir başka yiğit derler Mustafa Kemal’in emrinde… onun emrinde şahadet şerbetini içip düşmanı kaçırdılar haberi geldi, şahadet haberi ile içimiz burkulsa da, vatan sağ olsun nasipte bu varmış, küçük Mehmed’im bana yeter dedim… ama olmadı oğul !. Su uyudu, gök uyudu kahpe düşman uyumadı, bu kez evimizi ocağımızı yakmaya kalkışarak dayandı kapıya. Aman oğul, ciğerimin parçası canım oğul. Yaşamak, kul köle olmaksa elin gavuruna, yaşamak nefes alıp vermekse öyle, haramdır bize. Sızlatır yiğit babanın , ağabeyini, amcanın, bu vatan için şehit olan onca vatan evladının ruhunu. Koma geride keder gam ben sarı kızı koşarım kara sabana sürerim toprağı, bir lokma aş değil mi? bunca yıl veren toprak yine verir birkaç lokma! ama şerefin, namusun birkaç lokması olmaz!... de gayri git yoluna benim gözüm arkada değil bilesin. Her kez konuşur Mustafa Kemal çağırtırmış sizleri, Çanakkale kahramanı Mustafa Kemal ! O Çanakkale de ağabeyin ile amcan ile nasıl attı ise düşmanı bu gün de atacaktır. Hiç korku düşmesin bağrına, düşerse en ufak kuşku yüreğine dönüpte bakarsan ardına, etmem sana da Ak sütümü helal bilesin.” sözleri canlandırılması, onu takip eden bölümde “Şerife Bacı” öyküsünün benzer bir mizahse ile canlandırılması. Kalan bölümde Cepheden bir anın,imitasyon malzeme ve manken (TRT’den intikal eden malzemelerin) kullanılarak canlandırılması ve canlandırmanın ses ve ışık efektleri ile desteklenmesi mekandan çıkışta koridor boşluğunda prde yada ekran yardımı ile Tekalif-i Milliye (milli Yükümlülük) kanununa halkın tüm varlığı ile katılışından kesit(ler) drama-belgesel anlatım yöntemi ile hazırlanmış film ile verilmesi,
Çocuk eğitim odası olarak planlanan odada zemin katta sergilene silahların müze envanterinde yer alan silahlar ile takviye edilerek savaş öncesi silah dengesi panolaştırılarak orantısızlığın vurgulanması, savaştan kesitlerin yer aldığı fotoğraf veya yağlı boya tablolar ile desteklenerek sergilenmesi,
Fotoğraf hane olarak işaretlenen odanın Çocuk eğitim / çocuklar ile müzecilik atölyesi olarak tefrişi ile Çağdaş müzeciliğin eğitime yönelik bir uygulamasıda gerçekleştirilmelidir.
Sinevizyon odası olarak planlana odanın aynı işleve uygun olarak tefrişi ve bu odada mekan içinde canlandırma ve bilgi panosu gibi grafik anlatım araçları ile ifadelendirilemeyen başlıkların belgesel tekniğinde hazırlanacak kısa metrajlı film / filimler ile sunulmalı, böylece meclis çalışmalarının yurt sathına yansımaları anlatılmalıdır.
Binanın hali hazırda sergi alanı olarak kullanılan zemin katında gezi sirkülasyonunun ön cephede yer alan soldaki kapıdan başlatılmalı,idare olarak işaretlenen oda mevcut işlevini sürdürmelidir.
Mebus Listesinin yer aldığı odadaki dijital baskı mebus fotoğrafları yeni belirlenecek grafik dili ile yeniden basılarak halihazırda Mebus Eşyaları ve Silah serginsin yer aldığı odalarda, Mebus Eşyaları ile birlikte sergilenmesi hazırlanacak bir kioks ta Mustafa Kemalin Asker kişiliğinin yanı sıra Siyasi kişiliği de vurgulanmalı, sergi kurgusuna hareket katmak amacı ile bakanlık yapmış millet vekillerinin hazırlanacak bir yada daha fazla kioks ta verilmelidir.
Meclis toplantı salonunu mevcut tefrişatının gerekli bakımlarının yapılarak korunması ve Kürsüde yer alan Mustafa Kemal Büstünün kaldırılarak yerine kürsüde Oturan veya Hitap eden Mustafa Kemal canlandırması manken ile yapılmalı ( Balmumu çalışılmış manken sergi fiziksel alanı iklimlendirme ve bakım sorunları çözümlenene kadar klasik yöntem ile özel olarak çalışılmış mankenler üretilmeli.)
Meclis toplantı salonu karşısında yer alan (Bayrak, halı, İstiklal madalyası ve diğerleri sergilendiği) odada, Sergilenen objelerden bayrak ve halı dışındakilerin kaldırılarak toplantı salonunda yer alan sıralardan yerleştirilerek oda toplantı salonuna ilave edilmeli, ziyaretçinin bu odada hazırlanan sıralara oturarak meclis toplantısı anını yaşaması sağlanmalıdır. Hazırlanacak senaryonun Meclis yoklamasında, cephede yer alan Mebus isimlerini içeren kesiti alması, ismi okunana vekillerin isimleri ile fotoğrafları yansıtılarak salondan “cephede” cevabının duyulması ile canlandırılması ardından “Cepheden gelen zafer haberlerinin” belgesel tekniği ile perdeye yansıtılmalı, Kurtuluş savaşının kazanılması ile Cumhuriyetin kabulü, İstiklal marşı sözlerinin kabulü ile sözlerin kürsüden okunuşu , aynı anda sergide bırakılan bayrağın aydınlatılması ve ardından Türk kadınının savaşsın kazanılmasındaki gayret ve başarısının, güzeli yaratmadaki ince ruhu da ifade edilerek halının aydınlatılarak senaryonun tamamlanması böylece ziyaretçinin meclisin içinde tüm kararlara iştirak eden bir katılımcıya dönüştürülmesi sağlanmalı. Ziyaretçilere isimlerine tanzim edilmiş Sanal toplantıya katılış belgesi verilerek bu anın bir anı olarak ziyaretçinin sürekli hatırlamasının sağlanmalıdır.
Kronoloji odasında da İstiklal madalyalarının, bilgi panoları ile kurdele renkleri ve ön ve arkasında yer alan figürlerin tanıtımı ile istiklal madalyasın ait meclisin çıkardığı kanunların anlatılması, Bu meclis çatısı altında gerçekleşen “Cumhuriyetin ilanı”, “Halifeliğin kaldırılması”, “Tevhid-i Tedrisat (Eğitimin Birleştirilmesi)” gibi önemli devrimler anlatılmalıdır.
Riyaset Divanı, Reis Odası ve Mescit’in mevcut tefrişi özgün serği unsuru olarak korunmalıdır.
Boşalan Meclis listesini yer aldığı odada, “Mecliste Bu Ay” başlığı ile aylık periyotlarda değişen ve içinde bulunulan ayda meclisin bu binada aldığı önemli kararları anlatılmalı, böylece sürekli değişen sergi ile ziyaretçilerin bir den çok müzeyi gezme isteği hareketlendirilmelidir.
Hazırlanacak müze sergisine ait broşür, kataloglar ve anı eşyaları ile gezi sonrası da ziyaretçinin müze ve sergiye ait anılarını ve bilgilerini tazeleyeceği dokümana ulaşması sağlanmalıdır.

Hiç yorum yok: